A grafikusként, festőként és illusztrátorként is tevékeny Cakó Ferenc nevéhez fűződik a magyar animáció egyik legsokoldalúbb életműve. Számos filmjében háromdimenziós alakzatokat hoz mozgásba (a báb-, tárgy- és gyurmaanimációkban), de egészen egyéni alkotásmódot is kialakított, a homokanimációt. Cakó grafikusként végzett a Képzőművészeti Főiskolán, és diákévei alatt amatőrfilmesként próbálta ki magát az animáció területén – olyan díjazott munkákkal, mint a Petőfi (1973) és az Ókulária (1974). A hazai bábfilmkészítés mestere, Foky Ottó mellett helyezkedett el a Pannónia Filmstúdióban, itt készült első saját műve, az egyszerre játékos, derűs és elégikus tárgyanimáció, A szék (1978). Cakó gyurmasorozatai elsősorban az alkotó humorából táplálkoznak, mint a Sebaj, Tóbiás (1982–85) és a Zénó (1985–88), de készített mesesorozatot is gyurmából Töf-Töf Elefánt (1991–94) címen. Az egyedi gyurmafilmekben, mint a Kasszagyúrók (1981), az Autótortúra (1982), A róka és a holló (2003), a Randevú (2004) vagy a Hé, S.O.S.! (2005), többnyire burleszkszerű, helyenként szatirikus komikum jelenik meg. Komorabbak és rejtélyesebbek Cakó bábfilmjei, melyek zöme már saját stúdiójában készült: a sűrített emberiségdrámaként is felfogható filozofikus parabolák, mint az Ad astra (1982), a Labirintus (1999), a Vízió (2000) vagy az Arc (2007). E művek egyén és társadalom viszonyát vizsgálják, s mitológiai és kultúrtörténeti utalásokkal dúsítják az enigmatikus képsorokat.
Az animációs életmű legegyedibb oldala a művész lírai énjét és asszociatív képzeletét mozgásba hozó, de a társadalmi problémák láttatásától sem elzárkózó homokanimáció. Ez a forma az Ab ovo című, Cannes-ban és Annecy-ban is fődíjat nyert 1987-es mesterművével jelent meg Cakó repertoárjában. Később olyan homokanimációk követték, mint a Berlinben díjazott Hamu (1994), továbbá a Fészek (1998), Kövek (2001), Levelek (2006) és az Érintés (2010), illetve a történelmi múltba tekintő Dózsa 1514 (2014). A művész – a világon elsőként – a homokanimációt élőben zajló performansszá fejlesztette tovább. Káprázatos előadásai az animáció, a képzőművészet és a zene összművészeti ötvözetei, igazi vizuális unikumok.
Varga Zoltán
filmtörténész