Augusztus 13., péntek 15:00, Hírös Agóra / 32-es terem
Úgy látszik, a KAFF-ra időzítve jelennek meg Orosz István könyvei. 2011-ben itt volt A követ és a fáraó című kultúrtörténeti hipotéziseket és regényes fordulatokat felvonultató szokatlan műfajú könyvének bemutatója, 2015-ben a Sakkparti a szigeten című esszéregény kiadása esett egybe a fesztivállal.
Idén két frissen kiadott művel, az Örömajkon örömének című „képes történelmi fejtágítóval” és a nagyregényként aposztrofált Páternoszterrel jelentkezik. Az előbbi, egy sok képpel illusztrált történelmi mű voltaképp Jankovics Marcell és a kiadó, Méry Gábor ötlete volt. Ők találták ki, hogy Jankovics Trianon című képes albumának legyen egy párdarabja, amely Magyarország, illetve a vasfüggöny mögé szorult többi állam 1945 és a rendszerváltás közötti időszakát idézi meg sok képpel, lexikonszerű tömörséggel elsősorban azok számára, akik nem éltek még akkor, vagy azoknak, akik éltek ugyan, de képesek iróniával szemlélni ennek a komor és meglehetősen egysíkú időszaknak az abszurditását, paradoxonait, ellentmondásos világát, sőt talán nevetni is tudnak már rajta.
A nagyregény, a Páternoszter jelentős része is a Rákosi- és a Kádár-korban játszódik, igaz, a rendszerváltás utáni idők perspektívájából nézve, ami, ha tetszik, a képzőművész-szerző anamorfikus technikájának torzító optikájára utal. Krimi-izgalmak és hiteles politikai kuriózumok, hihetetlenek tűnő tények és kifundált abszurditások fölött egy szerelem hajszálvékony fonalán egyensúlyoz a „csilló véletlen szálakból szőtt” cselekmény. A törvényszerű véletlenek éltetik Orosz regényét, amelynek első kritikusa így fogalmazott: „Az ötvenes évek értelmiségi rétegének valóságáról nem született még ilyen szemléletes leírás Magyarországon.”